Filme (8-14 octombrie 2010)

Vineri – 8 octombrie, TVR 1, 23.10
Tăcerea mieilor / The Silence of the Lambs – Oscar, nom. Globul de Aur, nom. BAFTA
Thriller, SUA, 1991
Regia: Jonathan Demme – Oscar, Ursul de Argint la Berlin, nom. Globul de Aur, nom. BAFTA
Cu:
Jodie Foster – Oscar, BAFTA, Globul de Aur
Anthony Hopkins – Oscar, BAFTA, nom. Globul de Aur,

5 premii Oscar [7]
2 premii BAFTA [5]
[4] nom. Globul de Aur

Cel de-al treilea film, după S-a întîmplat într-o noapte (1934) şi Zbor deasupra unui cuib de cuci (1975), care obţine toate cele mai importante 5 premii Oscar: film, regie, scenariu, actor, actriţă.

“Fenomenalul Lecter, jucat cu privire de oţel de către Anthony Hopkins, este un om renascentist transformat în garguie medievală… Reîncarnare a lui Dracula, el personifică o cultură elevată care se autodevorează dispărînd în interiorul propriei sale ordini. Înalt prelat al religiei secolului XX, psihanaliza, el e cu adevărat diabolic.” (Lizzie Francke) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Partea cea mai captivantă a filmului este dinamica relaţiei dintre cele două personaje şi cele patru discuţii în care psihopatul o hipnotizează ca o cobră pe novicea stagiară.” (Tim Dirks) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Film freudian, cu un duel diabolic între două inteligenţe traumatizate comunicînd printr-un zid de sticlă, ecranizare, altfel banală, a unui best-seller de Th. Harris, transpus pentru prima oară în 1986 (vezi Manhunter).” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Duminică – 10 octombrie, Universal, 22.00
Barton FinkPalme d’Or la Cannes
Comedie neagră, SUA, 1991
Regia: Ethan Coen – Premiu pt. regie la Cannes
Cu:
John Turturro – Premiu pt. interpretare la Cannes
John Goodman

[3] nom. Oscar

“Admirabilă evocare a atmosferei Hollywoodului, cu o impresionantă pregnanţă a personajelor, deşi delirul intrigii face filmul implauzibil.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

“Este o comedie neagră care se desfăşoară în anii ’40, un amestec, e drept, uneori deconcertant, de groază şi umor.” (Ethan şi Joel Coen) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Această comedie atroce, trăsnită şi extrem de originală a fost interpretată, printre altele, ca o răfuială a celor doi fraţi Coen, cineaşti independenţi şi nonconformişti, cu marile studiouri.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Hollywoodul fraţilor Coen provine direct din Beckett şi Kafka. Aflat undeva între Eraserhead (prima capodoperă a angoasei semnată de David Lynch) şi Ziua lăcustei (film-omagiu despre Hollywood, de John Schlesinger), Barton Fink suferă de sindromul preaplinului.” (Jean-Paul Chaillet) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Duminică – 9 octombrie, PRO TV, 22.45
Nu există țară pentru bătrîni / No Country for Old Men – Oscar, nom. Globul de Aur, nom, BAFTA
Thriller, SUA, 2007
Regia: Ethan și Joel Coen – Oscar, nom. Globul de Aur și nom. BAFTA pt. regie, Oscar, Globul de Aur și nom. BAFTA pt. scenariu adaptat
Cu:
Tommy Lee Jones
Javier Bardem – Oscar, Globul de Aur și nom. BAFTA pt. rol secundar
Woody Harrelson

4 premii Oscar [8]
[2] nom. Globul de Aur [4]
[8] nom. BAFTA

No Country for Old Men este una dintre cele mai bune pelicule ale fraţilor Coen, sintetizînd multe dintre temele exploatate de ei pînă acum şi fiind mai multe filme într-unul singur. Coen-ii ecranizează romanul de succes al lui Cormac McCarthy, găsind în el subiectul potrivit pentru a fi infuzat cu propria lor viziune. No Country for Old Men e un film despre răul care, odată eliberat din sticluţa lui, devine un duh malefic, demonic, pe care nu-l poţi opri nici cu o mie de piepteni aruncaţi în urmă.” (Iulia Blaga, Suplimentul de cultură, iulie 2007)

“Cineaştii mei favoriţi s-au întors în forţă, cu o adaptare după Cormac McCarthy realizată cu un ochi la Peckinpah şi cu celălalt la debutul propriu, adică Blood Simple, un western aşadar modern şi clasic deopotrivă, o elegie neagră şi o cronică a unui sfîrşit anunţat, bref un film cu care sperau (şi eu deodată cu ei) să mai şteargă impresia de lîncezeală lăsată de anterioarele opusuri, relativ mediocre. Nimic din ce ştiam însă nu m-a pregătit suficient – pe un story relativ bătătorit (un mănunchi de destine încrucişate la graniţă, un asasin/terminator filosof, coborât parcă din The Night of the Hunter, o geantă plină de bani, drumuri pline de moarte), Joel&Ethan (de)construiesc nu doar un gen, ci însuşi cinematograful american modern – o fac cu răceală, dar o fac la (în?) sînge.” (Andrei Crețulescu, Esquire, 2008)

“Nu doar că Academia americană le recunoaşte fraţilor, în fine, statutul de „clasici” (pînă acum, ei erau mai mult independenţii excentrici care luau – cînd luau! – premii secundare), dar valoarea acestor premii creşte exponenţial dacă ne gîndim că nu s-a premiat doar un film, ci o tendinţă – aceea a unui cinema, în fond, destul de non (sau chiar anti) hollywoodian.” (Alex. Leo Șerban, Libertatea, martie 2008)

Luni – 11 octombrie, Cinemax, 15.10
Viaţă pentru muzică / Mr. Holland’s Opus
Dramă, SUA, 1995
Regia: Stephen Herek
Cu: Richard Dreyfuss – nom. Oscar, nom. Globul de Aur

[1] nom. Oscar
[2] nom. Globul de Aur

“Richard Dreyfuss oferă o interpretare impresionantă în tributul sentimental adus de regizorul Stephen Herek carierei unui profesor de muzică. Dreyfuss joacă rolul unui aspirant compozitor de simfonii a cărui ambiţie scade pe măsură ce slujba de profesor de muzică la un liceu îi ocupă din ce în ce mai mult viaţa. Deşi ignoră faptul că aproape toţi compozitorii serioşi (citeşte clasici) şi-au cîştigat existenţa ca profesori, filmul e o intrare rară într-un gen înfloritor: tributul adus unei vieţi de dedicare de sine. O specialitate a regizorului John Ford, genul pare să se fi ofilit în ultimile decade pe măsură ce narcisismul a ocupat centrul scenei în viaţa americană. La fel ca şi cele mai multe de acest gen, filmul abundă în sentimentalism, dar aici dulcegăria este contrabalansată de irascibilitatea naturală şi energia comică ale lui Dreyfuss. Intensitatea angajamentului histrionic şi definitiv pentru trezirea interesului elevilor săi pentru lumea muzicii face ca eficienţa sa să fie credibilă, deşi scenele care prezintă maturizarea lor înclină spre clişeu.” (Michael CostelloThe All Movie Guide)

“Richard Dreyfuss, care este uneori prea exuberant, găseşte aici nuanţele potrivite pentru Mr. Holland, de la tinereasca siguranţă de sine la bunăvoinţa înţelegătoare a vîrstei. Transformările lui fizice din cei 30 de ani sînt convingătoare de fiecare dată.” (Roger Ebert)

Joi, 14 octombrie, Cinemax, 14.55
Păsărarul din Alcatraz / The Birdman of Alcatraz
Dramă, SUA, 1962
Regia: John Frankenheimer
Cu: Burt Lancaster – BAFTA, Cupa Volpi la Veneţia, nom. Oscar, nom. Globul de Aur

[4] nom. Oscar
[2] nom. Globul de Aur

“Frankenheimer realizează un tulburător studiu al condiţiei prizonierului care poate înfrînge gratiile.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Alte filme

Yes Man (2008), cu Jim Carrey – Vineri, HBO, 12.50
“Jim Carrey nu aduce nimic nou – aceleaşi strâmbături sucite care acum aproape douăzeci de ani ne impresionau prin mobilitatea lor, şi ne duceau cu gândul la mult mai hazliul Jerry Lewis de odinioară – acum, repetate şi obosite… […] Totuşi, filmuleţul are câteva calităţi de reţinut: intenţiile bune şi umorul veritabil din prima parte, şi faptul că nu ne toarnă pe gât atâtea vulgarităţi ca mizeriile care abundă în ultima vreme sub titulatura de „comedii”. Îl puteţi alege, dacă vreţi neapărat să vedeţi o comedie adevărată… sau, mă rog, să fim oneşti: comedioară.” (Mihnea Columneanu, Cinemagia, ianuarie 2009)

Elizabeth: Epoca de aur / Elizabeth: The Golden Age (2007), cu Cate Blanchett – Vineri, Cinemax, 15.55
“Dacă filmul merită văzut, este mai puţin pentru performanţa lui Blanchett (sincer, Helen Mirren mi s-a părut mai convingătoare în filmul BBC!), cît pentru un rol scurt, dar percutant, al Samanthei Morton (o Maria Stuart perfectă), pentru costumele extravagante, decorurile şi scena bătăliei pe mare (care e superspectaculoasă).” (Alex. Leo Șerban, Libertatea, ianuarie 2008)

Bărbați de onoare / Men of Honor (2000), cu Robert De Niro, Cuba Gooding Jr. – Vineri, TV 1000, 18.50; Sîmbătă, Sîmbătă, TV 1000, 13.00
“Transpunere a unei biografii reale [a primului scafandru american de culoare], realizată de un tînăr cineast de culoare care a simţit pe propria sa piele discriminarea. De aici şi emfaza partizană care face rău filmului. Gooding se revelează actor plin de fantezie dar restul distribuţiei e lamentabil dirijată, în frunte cu De Niro care nu se poate smulge unui rictus standard, sadic, dispreţuitor şi vindicativ, pe care-l abordează chiar şi în final cînd, recuperat prin umanizare, sare în ajutorul fostului său elev.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Un ghem de minciuni / Body of Lies (2008), cu Leonardo DiCaprio – Vineri, HBO, 20.00
“În prima sa jumătate, filmul chiar pare un thriller superior – nu pentru că ne spune mare lucru, ci pentru că ne prezintă curat, fără prea multă umplutură ideologică sau sentimentală, un joc de spionaj complex, astfel încît, chiar dacă nu ne introduce în complexităţile reale ale războiului, măcar e amuzant ca joc. […] Pînă la final, filmul încetează să pară un thriller superior şi decade la nivelul a o mie de alte filme în care ăla rău o răpeşte pe gagica lu’ ăla bun şi cere viaţa lui în schimbul vieţii ei.” (Andrei Gorzo, Dilema veche, noiembrie 2008)

Lupul albastru: Povestea lui Genghis-Han (2007) – Vineri, PRO Cinema, 20.00
“Filmul explorează miturile din spatele omului numit „Lupul albastru”, cel care a construit cel mai mare imperiu din istorie. Bîntuit de misterele originii sale şi trădat de cel mai de încredere prieten al său, liderul mongol se luptă cu sentimente contradictorii de iubire şi ură pentru fiul care poartă aceeaşi povară. Filmul urmăreşte viaţa lui Gengis Khan, de la naşterea sa şi pînă la cuceririle sale din Asia.” (www.port.ro)

Atît de aproape de cer / A Walk in the Clouds (1995), cu Keanu Reeves – Vineri, Acasă, 20.30
“Pretinsă reeditare a subiectului lui Quatro passo fra le nuvele, subminată de spiritul frivol şi totala incomprehensiune comună remake-urilor hollywoodiene după ilustre opere europene.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Războiul lumilor / War of the Words (2005), cu Tom Cruise – Vineri, PRO TV, 20.30
Războiul lumilor nu e în nici un caz o parabolă; e ceea ce pare. Dar e înnegurat, decis-morbid, obsedat de vulnerabilitate şi de neajutorare – un film făcut în vremuri interesante, faste pentru imaginaţia dezastrului. Mi-a plăcut, dar dintr-un motiv sau altul ezit să-l numesc o bucurie.” (Andrei Gorzo, Dilema veche, iulie 2005)

Colecţionarul de oase / The Bone Collector (1999), cu Denzel Washington, Angelina Jolie – Vineri, PRO TV, 23.00
“Pornind de la un roman de Jefery Deaver, realizatorul, format la şcoala filmului australian, depăşeşte penibilul implauzibil al poveştii încununată de o încîlcită bagatelă, printr-o bună regie, mai ales în gradarea elementelor de horror.” (Dicţionar universal de filme, 2002) “Un thriller care combină Rear Window [În spatele ferestrei] şi Seven. […] Atmosfera creată, imaginile inspirate şi interpretările consistente ale lui Angelina Jolie şi Denzel Washington ridică adesea acest thriller puţin deasupra reţetei hollywoodiene.” (Adam Goldberg) (All Movie Guide)

Nothing Hill (1999), cu Julia Roberts – Sîmbătă, HBO, 11.55; Miercuri, 16.30
“Bagatelă cu un ‘Cenuşăroi’, poveste banală şi rudimentară cu intrigă complet infantilă în care ea aleargă după el, şi apoi el după ea. […] Dar, în afara candorii de extraterestru a lui Grant, filmul străluceşte printr-un dialog spumos, care-l salvează de lungimi şi repetări.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Jandarmul din Saint-Tropez / Gendarme de Saint-Tropez (1964), cu Louis de Funès – Sîmbătă, Național, 16.15
“Comedia care l-a consacrat pe de Funès.” (Dicţionar universal de filme, 2002) “Rolul său cel mai popular: Jandarmul din filmele lui Jean Girault.” (Dicţionar de cinema, 1997)

Îndoiala (2008), cu Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman – Sîmbătă, HBO, 17.05
Doubt, pe lângă sacul de nominalizări la cele mai tari premii, are ceva în plus: nu numai că îţi scutură prejudecăţile de cinefil, dar te lasă cu ochii în soare şi cu capul plin de întrebări. […] Doubt e mai mult un studiu al montajului de sunet şi imagine, pe un suport de narativitate teatrală ce apare în detaliile neliniştitoare ale încăperii (telefon care zbârnâie, bec care crapă, scaun care scârţâie). Iar pulsul creşte din dialogurile ce clocotesc de argumente şi te storc de puteri, ca în dramele epuizante ale lui Sidney Lumet. Te fură şi imaginea, cu studiul ei fotografic de prim-planuri bizare, răsturnate şi cu panoramări lente, insesizabile, cum vezi la Kubrick sau Haneke.” (Florian-Rareş Tileagă, Man.In.Fest, iulie 2009)

Lupii mărilor / The Sea Wolves (1980), cu Gregory Peck, Roger Moore – Sîmbătă, TCM, 19.30
“Un grup de veterani de război e solicitat să participe la atacul împotriva unei nave-emiţătoare hitleriste. Deşi Peck caută accentul britanic, iar Moore nu se poate desprinde din şablonul Bond, poate tocmai fiindcă nu e luat în serios, filmul devine amuzant.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Terminalul / The Terminal (2004), cu Tom Hanks – Sîmbătă, Pro Cinema, 22.00
“Ca film, The terminal nu poate sta alături de Întîlniri de gradul 3, de E.T. sau de Lista lui Schindler; şi nici n-are rost să căutaţi „Krakozia” pe hartă – e o ţară inventată. Dar cazul de la care s-a pornit e real: cel al unui iranian, care se pare că a rămas pînă astăzi în aeroportul Charles de Gaulle de la Roissy. Această legendă urbană nu putea să nu-l fascineze pe Spielberg, care părăseşte repede teritoriul realismului „politic” pentru a se instala, fără efort, pe cel care-i este la îndemînă: melocomedia – adică un basm modern cu personaje uşor stereotipate, bune sentimente, situaţii comice şi „happy ending” obligatoriu.” (Alex. Leo Șerban, Ziarul de duminică, octombrie 2004)

Maria Stuart / Mary, Quenn of Scots (1971), cu Vanessa Redgrave – Duminică, Cinemax, 13.00
“Somptuoasă reconstituire a vieţii tragice a Mariei Stuart. Mai presus de duelul legendar dintre capetele încoronate e, în acest film, înfruntarea dintre cele două regine ale filmului britanic: trufaşa Glenda şi pătimaşa Vanessa. Film ambiţios aflat adesea sub influenţa expresionismului eisenstein in Ivan Groznîi. Secv. rapel: un pîlc de călăreţi, între care şi regina fugară, încearcă să schimbe, din galop, cursul istoriei, trecînd pe lîngă un cioban, anonim şi impasibil. În calmul său de piatră, el reprezintă perenitatea!” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Ziua în care s-a oprit Pămîntul / The Day the Earth Stood Still (2008), cu Keanu Reeves – Duminică, HBO, 18.15
“Un film din care ce mai bun element şi efect este jocul denumit „hipnotic” al lui Keanu Reeves, este menit să devină un clasic de prost gust, în tiparul denumit Ed Wood (dar care, cu aceleaşi mijloace ar fi făcut un film mai bun).” (Alin Dudu Dumbravă, Șapte Seri, decembrie 2008)

Gran Torino (2008), cu Clint Eastwood – Duminică, HBO, 20.00; Miercuri, 20.00
“Rolul lui Clint Eastwood din noul său film, Gran Torino, este o recapitulare, o sumaţie parţial parodică, dar pînă la urmă apoteozantă, a rolurilor care au făcut din el o legendă. […] Nu există pe lume actor mai stăpîn pe efectele lui: cantitatea de comedie şi cantitatea de autoritate amestecate în fiecare mîrîit şi în fiecare încruntătură sînt cîntărite la miligram. Aşa a fost întotdeauna – încă din tinereţe, Eastwood îşi cunoştea perfect resursele -, dar cantităţile n-au fost niciodată mai generoase. Un asemenea demers nu e compatibil cu o reputaţie de mare regizor, dar, pentru orice spectator capabil să recunoască un mare star, Gran Torino ar trebui să fie o plăcere. Vinovată, dar plăcere.” (Andrei Gorzo, Dilema veche, aprilie 2009)

De bună voie şi nesilită de nimeni / Runaway Bride (1999), cu Julia Roberts, Ricahrd Gere – Duminică, Acasă, 20.30
“Pretext pentru Marshall să readucă, după un deceniu, în faţa publicului, încîntătorul cuplu din Pretty Woman. Anii au trecut frumos peste el, pe Gere îl prinde cărunteţea, iar amazoanei Roberts, rochia de mireasă pe care o poartă în cele cinci nunţi ale filmului îi dă un farmec aparte.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Babylon A.D. (2008), cu Vin Diesel – Duminică, HBO; 21.55
“Dincolo de babilonia scenariului şi de finalul ratat (amputat), Babylon A.D. e destul de antrenant (în orice caz, e mai posibil decît cealaltă prostie făcută de Kassovitz în SUA – Gothika!). Are cîteva găselniţe vizuale meseriaşe, o oarece doză de umor şi – una peste alta – nu te adoarme în scaun. Dar ingredientul cel mai simpatic e Diesel, care – cu muşchii lui tatuaţi şi cu vocea de Kojak – îşi croieşte drum printre enormităţi şi poncife ca şi cum ar face duş.” (Alex. Leo Șerban, Libertatea, aprilie 2009)

Pentru cîţiva dolari în plus / For A Few Dollars More (1965), cu Clint Eastwood – Duminică, Cinemax, 22.40
“Portrete captivante, schiţate cu simţul tipologic caracteristic realizatorului: nevroza patologică a indianului Volonté şi agitaţia isterică a cocoşatului Clef, în contrast cu calmul senin şi emfatic al eroului lui Eastwood.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Culoarul morţii / The Green Mile (1999), cu Tom Hanks – Duminică, TV 1000, 23.00
“Filmul, cu o linie epică inutil încărcată, este o pledoarie subtilă în favoarea pedepsei cu moartea, recurgînd la teza că adevărata osîndă ar fi ‘nemoartea’, căreia îi cade victimă eroul. Secv. rapel: prima repetiţie a execuţiei şi dresura unui şoricel.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Columna (1968), cu Ilarion Ciobanu, Amza Pellea, Florin Piersic – Duminică, TVR 3, 23.30
“Un material dramatic mult peste posbilităţile regizorului era pulverizat în încăierare oarbă. Paradoxal, ca şi în Neamul Şoimăreştilor, ritmul trenează tocmai în confuzele scene de bătălie.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Butterfield 8 (1960), cu Elizabeth Taylor – Duminică, TCM, 00.00
“Dramă sentimentală tricotată din lungi tirade moraliste care vor să ne convingă că, în ciuda aparenţelor, eroina e ‘persoană respectabilă’. Taylor, într-unul dintre rolurile ei de lady glacială şi inexpresivă, îşi bombează doar, ademenitor, pieptul.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

O femeie face carieră / Working Girl (1998), cu Melanie Griffith, Harrison Ford, Sigourney Weaver – Luni, HBO, 20.00
“[Regizorul Mike] Nichols ne descrie, cu zîmbet pe buze, o lume de oameni înzestraţi, care-şi investesc tinereţi, energii, inteligenţe alergînd după mirajul unui ipotetic succes. În pofida finalului cu triumful binelui, filmul e trist, şi regizorul se desparte de eroina sa, înfăţişînd într-o transfocare înapoi, sute, mii de ferestre ale fagurelui companiei, procedeu pe care-l folosea, cu 60 de ani înainte, şi King Vidor pentru a înfăţişa drama individului înghiţit de mulţime. Actriţă de mare clasă, Weaver e o apariţie cameleonică, cu unduiri de şarpe, voce de catifea şi răzvrătiri de pisică sălbatică.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Aşteaptă pînă se întunecă / Wait Until Dark (1967), cu Audrey Hepburn – Luni, TCM, 22.00
“Soţul lui Susie este rugat de o femeie să păstreze o păpuşă, în timp ce coborau dintr-un avion, după care femeia dispare. Mike şi Carlino sînt doi tipi care descoperă corpul femeii moarte în apartamentul lui Susie, lăsat acolo de partenerul lor, Harry Rote. Faptul că Susie este oarbă îi va ajuta pe aceştia să caute păpuşa plină de droguri pierdută undeva. Mike pretinde că este un vechi prieten de-al soţului lui Susie şi inventează o poveste despre păpuşa pe care o caută toată lumea. Rote este însă un ucigaş cunoscut şi răbdarea lui în preajma lui Susie se pierde pe măsură ce aceasta îşi dă seama de nefirescul unor situaţii. Va reuşi ea să scape cu viaţă?” (www.port.ro)

M. Butterfly (1993), cu Jeremy Irons – Luni, Cinemax, 22.45
“În 1964, René Gallimard (Jeremy Irons) era un tânăr funcţionar al Ambasadei Franţei la Beijing. Într-o seară, merge la operă să vadă „Madame Butterfly” şi, fascinat de întreaga montare şi de tragismul poveştii, se îndrăgosteşte de Song Liling (John Lone), diva care interpreta rolul principal. Gallimard devine obsedat de misterioasa lui muză căreia începe să-i spună Buttefly şi prin care pătrunde din ce în ce mai profund în lumea muzicii şi culturii chineze. Îndrăgostit de Buttefly, René e dispus să-şi rişte slujba şi să renege tot ce l-ar putea îndepărta de ea. Pe măsură ce viaţa şi personalitatea lui se transformă, René începe să avanseze în cariera diplomatică, ajutat de experienţa dobândită în cunoaşterea mentalităţii şi culturii chineze. Dar René nu e interesat decât de Butterfly, de misterul ei, de faptul că-i scapă mereu printre degete şi de dragostea lui pentru ea. Dar, la un moment dat, iluzia se spulberă şi un şocant adevăr iese la iveală. Butterfly era bărbat şi, de mai mulţi ani, spiona în folosul guvernului chinez, folosindu-se de dragostea şi orbirea lui René.” (ww.port.ro)

Zei şi generali / Gods and Generals (2003), cu Jeff Daniels – Luni, TV 1000, 22.50
“Filmul e cronica a trei mari bătălii care conduc spre Gettysburg, reconstituite cu ajutorul locaţiilor reale şi a mii de figuranţi. Maxwell e foarte atent la detaliile de epocă în timp ce desenează cu grijă vieţile domestice ale generalilor în intervalurile dintre tulburătoarele bătălii. Un inestimabil document pentru amatorii de istorie.” (www.port.ro)

Diabolicele / Diabolique (1996), cu Sharon Stone, Isabelle Adjani – Luni, Kanal D, 23.00
“Problemă: dat fiind un triunghi conjugal, unde una dintre ‘laturi’ trebuie eliminată, aceasta nefiind în nici un caz amanta, cine urmează să fie victima? Soţul sau soţia? Remake neinspirat al filmului lui Clouzot.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Fereastra din spate / Rear Window (1998), cu Christopher Reeve – Marți, Antena 1, 11.15
“Filmul este un remake după unul dintre filmele celebrului regizor Alfred Hitchcock, care aduce în prim plan, drama unui arhitect paralizat, a cărui existenţă se învârte în jurul unei ferestre. Din cauza faptului că este imobilizat într-un scaun cu rotile, Jason Kemp îşi petrece toată ziua urmărind ce fac ceilalţi oameni, care pot să mergă şi să se mişte în voie. În una dintre zile, Jason vede de la fereastră o crimă care are loc în apartamentul de vizavi. El îşi anunţă prietena , iar aceea anunţă poliţia. Detectivul care se ocupă de caz crede că imaginaţa lui Jason a luat-o razna şi dă impresia că vrea să ascundă o parte din adevăr. Convins că are dreptate şi că ar putea să ajute la prinderea criminalului, Jason se aruncă într-un joc periculos, de-a şoarecele şi pisica, care pare să-i fie fatal. În locul lui James Stewart, eroul din filmul original, cel care era imobilizat şi urmărea cu binoclul ce se mai întâmpla prin casele vecinilor, joacă acum Christopher Reeve. Fostul Superman se întrece pe sine, iar dizabilităţile eroului erau reale şi în realitate.” (www.port.ro)

Einstein și Eddington / Einstein and Eddington (2008) – Marți, HBO, 11.45
Einstein and Eddington, în regia lui Philip Martin, reprezintă o privire atentă asupra teoriei relativității dezvoltate de Albert Einstein și a relației lui cu omul de știință britanic Sir Arthur Eddington, primul fizician care i-a înțeles ideile.” (www.cinemagia.ro)

Al patrulea protocol / The Fourt Protocol (1987) – Marți, 14.00
“Între SUA, Marea Britanie şi URSS se încheie o înţelegere secretă privind interzicerea traficului de armament nuclear pe teritoriile respective. Sovieticii încearcă să dea o lovitură NATO, înscenînd în Anglia un accident nuclear, cu incriminarea americanilor. Planul lor e dejucat de John Preston, un agent britanic de contraspionaj.” (www.port.ro)

Marea evadare / he Great Escape (1963), cu Steve McQuuen – Marți, Cinemax, 16.05
Marea evadare al lui John Sturges ar putea fi uşor considerat cel mai subestimat film din acest gen şi din decada respectivă, apreciere ciudată despre un film care este unul din cele mai populare filme de aventură despre cel de-al doilea război mondial făcute vreodată. Nu numai că conturează personalităţi ale ecranului precum Steve McQueen, James Garner, Richard Attenborough şi mulţi alţii din distribuţie, dar împreună cu Cei şapte magnifici reprezintă un apogeu al carierei lui Sturges. Totuşi, în ciuda acestui fapt şi a succesului de box-office de milioane, Marea evadare nu a impus mult respect pînă după mulţi ani de la lansarea sa. Criticii l-au încadrat împreună cu producţii-mamut despre cel de-al doilea război mondial precum Cea mai lungă zi, Tunurile din Navarone şi Battle of the Bulge şi au trecut cu vederea statutul său unic de film tragic care reuşeşte totuşi să atragă audienţa într-o manieră optimistă” (Bruce Eder) (All Movie Guide)

Nume de cod: Mercury / Mercury Rising (1998), cu Brudce Willis – Marți, TV 1000, 21.00
“Cercetând casa în care avuseseră loc crimele, Jeffries îl descoperă pe băieţel ascuns, aflat în stare de şoc. Suferind de autism, Simon (Miko Hughes), este puternic traumatizat şi incapabil să vorbească. Experienţa lui Jeffris îşi spune cuvîntul şi acesta îşi dă seama că băiatul ar putea avea o implicare importantă în întreaga poveste. Deşi cere ca salonul în care Simon este internat să fie pus sub supraveghere, paznicii sînt retraşi fără nici o explicaţie. Intuind că viaţa lui Simon este în pericol, agentul FBI îl ia în propria grija şi fuge cu el încercînd să-şi piardă urma. În scurt timp el şi băieţelul sînt ţinta unui atac al unor ucigaşi bine antrenaţi.” (www.port.ro)

Primăria / City Hall (1996), cu Al Pacino, John Cusack, Bridget Fonda, Danny Aiello – Marți, TCM, 22.00
“Original thriller politic despre democraţia municipală americană văzută ca o conjuraţie în care crima şi administraţia, mafia şi politica merg mînă în mînă, în frunte cu oamenii puterii în goană după profit. Magnetismul lui Pacino şi prezenţa dramatică a lui Cusack fac un tandem actoricesc dintre cele mai eficace.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Cuba (1979), cu Sean Connery – Marți, TVR 1, 22.10
“În paradisul tropical din Havana anilor 1959, revoluţia produce haos, furie, entuziasm… La cererea unuia dintre cei mai corupţi funcţionari ai Guvernului Batista, generalul Bello, cinicul mercenar britanic Robert Dapes soseşte la Havana. Dapes nu poate însă ignora brutalitatea şi depravarea regimului conduse de Batista. Incapabil să-i reziste Alexandrei Pulido, o fostă iubită căsătorită cu un înstărit latifundiar cubanez, înconjurat de luptători de gherilă, dar şi de şacalii prezenţi la toate loviturile de stat, Dapes trebuie să aleagă alături de cine să lupte, dacă îşi doreşte să plece din ţară…viu.” (www.port.ro)

Omul Vineri / Man Friday (1975), cu Peter O’Toole – Miercuri, Prima, 14.00
“Admirabilă meditație, variantă plină de neprevăzut și umor a unei opere celebre care a mai inspirat numeroase adaptări.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Procesul de la Nürnberg / Judgement at Nuremberg (1961), cu Spencer Tracy, Burt Lancaster – Miercuri, Cinemax, 18.05
“Exemplu elocvent pentru felul în care Kramer încearcă să împace tendinţa sa de a aborda gravele probleme politico-sociale ale contemporaneităţii cu cerinţele tratării hollywoodiene, reprezentată mai ales prin aglomerarea de supervedete.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Nixon (1995), cu Anthony Hopkins – Miercuri, TV 1000, 21.00
“Viaţa şi cariera demnitarului sînt expuse în afara unei cronologii lineare, mai curînd ca o radiografie psihanalitică, explicînd prin evenimente-cheie ale existenţei sale decalajul dintre succesele triumfale şi lipsa de scrupule împotriva adversarilor. Neîntrecut provocator de valuri în societatea americană, Stone obţine un film static, copleşit de elocvenţă şi retorică, dar poate cu cea mai surprinzătoare apariţie din cariera cameleonicului Hopkins.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Pururea tînăr / Forever Young (1992), cu Mel Gibson – Miercuri, TCM, 22.00
“Prilej de comedie în registru S.F., dar şi de elogiere a romantismului de tip ‘Tristan şi Isolda’.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Victor / Victoria (1982), cu Julie Andrews – Miercuri, TCM, 23.50
“Burlescă sofisticată, bazată pe jocul aparenţelor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Parfum de cedru / Snow Falling on Cedars (1999), cu Ethan Hawke – Miercuri, Cinemax, 14.55
“În 1950, în tihna unui orăşel american de pescari de pe o mică insulă e tulburată de asasinarea unui bărbat. În atmosfera crizei morale de după atacul de la Pearl Harbour, suspect devine un tînăr japonez, prieten din copilărie al victimei. Din nou e evocat calvarul lagărelor de strămutaţi în care, în timpul ultimei conflagraţii mondiale, americanii de origine japoneză au fost internaţi, pierzîndu-şi case, uneori chiar viaţa. Realizatorul izbuteşte în sugerarea atmosferei unei comunităţi închise, încărcată de resentimente, dar totala sa nestăpînire a artei povestirii condamnă filmul la eşec.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Filme românești

Răzbunarea haiducilor (1968), cu Emanoil Petruţ, Marga Barbu, George Constantin, Toma Caragiu – Sîmbătă, PRO Cinema, 17.00
“Al treilea episod al serialului se resimte datorită inconsistenţei dramatice. Cocea reuşeşte să scape din carcanele scenariului şi ale dialogului suprasaturat de culoare arhaică, impune zone de cinema elocvente, ca prologul filmului.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Adela (1985), cu Florina Luican, George Motoi – Sîmbătă, B1, 22.00
“Subtila analiză psihologică a lui Garabet Ibrăileanu e eludată în favoarea vanităţii unui pretins rafinament plastic (…) şi a unei colecţii de dialoguri aforistice din roman care – fără tangenţă cu imaginea – rămîn doar preţios literare. Adînca melancolie a cărţii e exprimată printr-o ridicolă suită de interludii-laitmotiv de lieduri, pe versuri de Eminescu şi Blaga, interpretate de Octav Enigărescu. Ceea ce mai lipseşte ecranizării e sufletul răvăşit al eroilor.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Telegrame (1959), cu Grigore Vasiliu-Birlic – Sîmbătă, TVR 3, 23.30
“Un lot al ‘Momentelor’ lui Caragiale, conceput de Mircea Ştefănescu, în interpretarea standardizată pe care i-o dau tandemul Naghi-Miheles: burlesc ieftin şi politizare forţată. Ca de obicei, interesul e, pînă la urmă, menţinut de garnitura interpreţilor.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Un răspuns to “Filme (8-14 octombrie 2010)”

  1. Filme (8-14 octombrie 2010) « La Rotundu Says:

    […] thymosblog.wordpress.com […]

Lasă un comentariu