Filme (29 octombrie – 4 noiembrie 2010)

Vineri – 29 octombrie, TVR Cultural, 22.30
Taurul furios / Raging Bull – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Dramă, SUA, 1980
Regia: Martin Scorsese – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Cu:
Robert De Niro – Oscar, Globul de Aur
Joe Pesci – nom. Oscar şi nom. Globul de Aur pt. rol secundar

2 premii Oscar [8]
1 premiu Globul de Aur [7]

“Viaţa lui La Motta începînd din 1941, trecînd prin perioada marilor succese şi sfîrşind cu umilinţele îndurate în anii ’50 şi cu activitatea sa de prezentator într-un local de noapte, este recreată cu un minimum de recuzită, cu foarte puţine secvenţe în afara casei şi a ringului, fără nici un fel de artificii. Conflictul acestei drame rămîne strict interior, astfel încît violenţa – explozivă în certurile conjugale, mai brutală, dar disciplinată, agresivă, stilizată în meciurile de box – este întotdeauna generatoare de semnificaţie. La Motta se izbeşte de zidul sorţii sale.” (Ricard Combs) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Inspirat de volumul autobiografic al lui Jake La Motta, Scorsese reconstituie biografia furtunoasă şi contradictorie, sportivă, sentimentală, relaţia cu sindicatul crimei şi încarcerarea fostului campion de box la categoria mijlocie. Realizatorul avea curajul să propună publicului, în 1980, un film în alb-negru, din revoltă împotriva peliculei colore care – dovedea el – nu rezistă timpului. El folosea înainte de toate montajul, nu atît de atracţii, cît de contraste. În filmul insuportabil de dur, violenţei loviturii îi urmează ralantiul coregrafic. Spre deosebire de modul în care erau filmate pînă atunci întîlnirile pugiliste, cu mai multe camere care ţineau sub observaţie ringul, din exterior, Scorsese a optat pentru una singură, în centrul ringului, în jurul căreia evoluau luptătorii. Performanţa lui De Niro, distinsă cu cîteva premii de interpretare, e memorabilă, actorul întruchipînd, într-un fel, un rol dublu: apogeul tinereţii eroului şi, un deceniu mai tîrziu, degringolada sa fizică. În patru luni a trebuit să se îngraşe cu 30 de kg! Dar atît efortul actorului, cît şi tehnica, nu compensează lipsa de direcţie a scenariului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Vineri – 29 octombrie, PRO TV, 22.45
Raport special / Minority Report
Film SF, SUA, 2002
Regia: Steven Spielberg
Cu: Tom Cruise

“Film mult mai tandru, mai uman, mai precis şi mai profund decît Inteligenţă artificială, precedenta creaţie a lui Steven Spielberg.” (Iulia Blaga) (România Liberă, 10 octombrie 2002)

“Filmul este o catedrală de imagini, iar Spielberg n-a mers niciodată atît de departe în direcţia unei ‘religii a ochiului’; o face aici, iar rezultatul este copleşitor.” (Alex. Leo Şerban)

Minority Report/Raport special – alături de Întîlniri de gradul trei, E.T. şi Lista lui Schindler, pur şi simplu cel mai bun film al lui Spielberg.” (Alex. Leo Şerban)

Cronici pe LiterNet:

Iulia Blaga
Andrei Gorzo
Alex. Leo Şerban

Duminică – 31 octombrie, AXN SciFi, 19.55
Întîlnire de gradul trei / Close Encounters of the Third Kind – BAFTA, nom. Globul de Aur
Film SF, USA, 1977
Regia: Steven Spielberg – nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Cu: Richard Dreyfuss

2 premii BAFTA
1 premiu Oscar [8]
[3] nom. Globul de Aur

“Fără a avea perfecţiunea sau profunzimea vizuală a filmului 2001 al lui Stanley Kubrick, fantastical divertisment al lui Spielberg este – după filmul lui Kubrick – cea mai impresionantă aventură cinematografică în domeniul ştiinţifico-fantastic. Kubrick caută apocalipsul, Spielberg, doar epifania.” (G. Stewart) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Fără îndoială, filmul cel mai important al epocii noastre. O experienţă religioasă al cărei mesaj e universal şi dătător de speranţă.” (Ray Bradbury) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

“Impresionantă desfăşurare de efecte speciale într-un S.F. în care tînărul regizor confirmă simţul commercial şi capacitatea de a flata predilecţia spre kitsch a intelectualului snob.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Joi – 4 noiembrie, Național, 20.15
Rain ManOscar, Globul de Aur, Ursul de Argint la Berlin
Dramă, SUA, 1988
Regia: Barry Levinson – Oscar, nom. Globul de Aur
Cu:
Dustin Hoffman – Oscar, Globul de Aur
Tom Cruise

4 premii Oscar [8]
2 premii Globul de Aur [4]
Ursul de Argint la Berlin

“Hoffman a compus portretul unui lunatic, cufundat în fluxul gîndirii obsesive, cu un mers de robot docil şi o voce de computer. Utilizînd acest material insolit, Levinson realizează un breviar patologic, nici melodramă, ci o arlechinadă a absurdului, aplicînd efectele comicului comportamental: aşa cum autistul e atras, mereu, de televizor, ca unică relaţie cu lumea, omul de afaceri se repede mereu la receptorul telefonic, obsedat de mirajul îmbogăţirii.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Alte filme

În furtună / Into the Storm (2009), cu Branden Gleeson – Vineri, HBO, 20.00
“Winston Churchill a jucat un rol uriaş în înfrîngerea naziştilor în cel de-al doilea război mondial, autoritatea şi retorica sa inspirînd milioane de soldaţi să lupte împotriva Germaniei hitleriste pînă la ultima suflare. Această urmare a filmului HBO multipremiat, The Gathering Storm, îl urmăreşte pe Churchill din 1940 în 1945, în timp ce ghidează o naţiune în derivă de-a lungul cumpliţilor ani de război şi încearcă să-şi salveze căsnicia de la destrămare. ” (www.port.ro)

Oamenii iernii / Winter People (1989), cu Kurt Russell – Vineri, TVR 2, 20.10
“Într-o Americă prăbuşită sub marea criză economică, ceasornicarul văduv Wayland Jackson îşi lasă în urmă casa şi trecutul, pornind împreună cu fetiţa lui către ceea ce el speră, precum mulţi alţii, că va fi o viaţă mai bună. Maşina i se strică în munţii Carolinei de Nord, iar tatăl şi fiica se adăpostesc în coliba lui Collie, o tînără retrasă, care-şi creşte singură copilul. Deşi este întîmpinat cu scepticism, treptat, străinul reuşeşte să cîştige dragostea fetei şi apoi respectul familiei ei, construind un turn cu ceas în oraş. Însă fericirea lor nu va dura mult, căci familia lui Collie are duşmani de temut, care nu se dau în lături de la crime. ” (www.port.ro)

Podurile din Madison County / Bridges of Madison County (1995), cu Clint Eatwood, Meryl Streep – Vineri, TCM, 22.00
“Este remarcabil cum un campion al virilităţii şi violenţei ca Eastwood are ambiţia să se răscumpere printr-un personaj de bărbat fragil şi vulnerabil, erou de melodramă. Totuşi, în pofida succesului enorm de la premieră, filmul se vădeşte, cu trecerea vremii, o abilă manipulare ‘cardio-lacrimală’.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Jocuri patriotice / Patriot Games (1992), cu Harrison Ford – Vineri, Prima, 22.15
“Film de spionaj căruia Ford îi aduce greutateaa prezenței sale meditative. ‘Jocurile’ în sine sînt mai curînd soporifice decît impresionante.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

O altă cenușăreasă modernă / Another Cinderella Story (2008), cu Selena Gomez – Sîmbătă, HBO, 09.05
“Undeva în San Fernando Valley o poveste romantică e pe punctul de a fi respusă în varianta modernă şi… tehnică. O fată frumoasă întîlneşte la un bal mascat un tînăr tulburător, dar fuge înainte ca acesta să afle cum o cheamă. În grabă, fata îşi pierde iPod-ul, iar băiatul, Făt-Frumos în blugi, îl găseşte şi porneşte pe muzică şi dans în căutarea ei şi, poate, a iubirii adevărate.” (www.port.ro)

Un pod prea îndepărtat / A Bridge Too Far (1976), cu Dirk Bogarde, James Caan – Sîmbătă, Cinemax, 10.45
“Cartea lui C. Ryan inspiră o satiră la adresa mărginirii militariste, acuzînd o eroare strategică plătită cu opt mii de vieţi. Mestrul britanic descrie, fără menajamente, o operaţiune prost gîndită din start, prin bravuri spectaculoase dar inutile, prin incompetenţa comandamentului. Rezultă zeci, dacă nu chiar sute, de miniaturi portretistice în care mişună, cu puternice partituri, vedete de talia lui Sean Connery şi Robert Redford, Laurence Olivier şi Liv Ullman, Hardy Krüger, Maximilian Schell şi mulţi, mulţi ani.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Edward Mîini-de-Foarfece / Edward Scissorhands (1990), cu Johhny Deep – Sîmbătă, HBO, 13.50
“Edward este creaţia unui inventator care moare înainte de a apuca să-l termine. Astfel, în locul mîinilor are două foarfece imense, cu care poate crea opere de artă, dar nu poate face gesturi umane. Dezvoltînd o idee de poveste la care s-a gîndit încă din copilărie, Tim Burton realizează (ca de obicei) un film deosebit de original, sensibil şi totodată crud, în care se amuză amestecînd basmul cu satira socială şi apelînd la cele mai diverse referinţe: fraţii Grimm, Mary Shelley, cultura MTV. Edward, băiatul superdotat şi totodată handicapat, care e transplantat din castelul unde a fost creat într-o suburbie americană, îşi află interpretul ideal în actorul Johnny Deep, cu chipul împietrit sub machiajul Kabuki, dar cu privirea de o impresionantă expresivitate. Acestă imobilitate expresivă rămîne definitorie pentru rolurile sale ulterioare.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Antologie Chaplinfilme din 1915, cu Charles Chaplin – Sîmbătă, TVR Cultural, 14.00; Duminică, 09.00
“Temele imposturii, rivalității, înșelătoriei sînt din nou exploatate, dar, în cele mai multe dintre filmele Essanay apare printre gaguri – cîteodată chiar printre cele mai grosolane – acea inimitabilă grație care va contribui la detașarea lui Chaplin de orice școală comică americană. Adesea, această grație nu apare decît în străfulgerarea unei imagini sau într-un gest abia schițat, dar ea ne dezvăluie poetul. Vor fi fost mark Sennett și Max Linder maeștrii lui Chaplin, dar comicul lor e lipsit de poezie. La Chaplin nu avem de-a face doar cu poezia absurdului care apare uneori la Marx Brothers și în unele filme burlești, ci acea poezie a grației care e și mai rară pentru că ea emană din har și nu din voință.” (Pierre Leprohon, Charles Chaplin)

Othello (1995), cu Lawernce Fishburne – Sîmbătă, Cinemax, 19.00
“În pofida unor actori cărora universul shakespearian le e familiar, în pofida unei fortăreţe din sec. XV, adaptarea nu excelează prin simţ cinematografic. Doar Kenneth Branagh în Iago merită osteneala vizionării!” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Dansează cu mine / Dance with Me (1998), cu Vanessa Williams – Sîmbătă, Acasă, 20.30
“De fapt, Haines ne propune două filme diferite, tematic şi valoric, travestite într-unul singur: primul e un ‘divertisment’ despre nevăzuta ‘cortină de fier’ ce separă oamenii lumii contemporane, despre bucuria de viaţă ucisă de setea de bani, despre premeditarea dansului care anihilează frenezia, ‘primo-tempo’ străbătut de un fluid al emoţiei reţinute. Cealaltă parte descrie fastuosul spectacol al campionatului mondial în cel mai pur conformism, care contrazice toate premisele superbelor piese muzicale dinamizate de ritmuri iberice.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Omul Păianjen 2 / Spider-Man 2 (2004), cu Tobey Maguire – Sîmbătă, PRO TV, 20.30; Duminică, 15.00
“O cursă distractivă de 127 de minute, pentru cinefilii cât de cât înţelegători. Să ceri logică şi verosimilitate de la un film inspirat de BD e ca şi cum ai cere dialog şi consistenţă psihologică de la un horror. Spider-Man 2 nu e un film prost, e doar o problemă de concepţie…” (Andrei Bangu – LiterNet)

Litera stacojie / The Scarlet Letter (1995), cu Demi Moore, Gary Oldman – Sîmbătă, TV 1000, 20.50
“Joffé îşi păstrează sentimentul grandorii reconstituind, cu risipă de mijloace, eroica epopee a ‘descălicatului’ american, cu tîrgurile de sclavi din oraşele abia ctitorite şi refugii al civilizaţiei înghiţite de sălbăticie. Dar alături de amploarea construcţiei, regizorul năzuieşte, în transpunerea romanului lui Hawthorne, spre senzualitate, din păcate, rece, neinspirată, previzibilul intrigii contribuind la anostul spectacolului, oricum excesiv în lungimi.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Bull Durham (1998), cu Kevin Costner, Susan Sarandon, Tim Robbins – Sîmbătă, TVR 1, 21.10
“Crash și Nuke sînt parteneri pe terenul de baseball și rivali în viața sentimentală, amîndoi dorind compania lui Annie. Crash, mai experimentat decît Nuke, îl va ajuta pe acesta să își găsească drumul spre o carieră, iar el va rămîne cu Annie.” (PRO TV Magazin)

Frații Grimm / The Brothers Grimm (2005) – Sîmbătă, PRO TV, 20.30
“Există ceva sănătos în nonşalanţa cu care Gilliam mută de colo-colo piese grele, esenţiale şi, ai fi zis, imuabile din mobilierul oricărei copilării occidentale. Şi există clovneria aceea voinicească, direct-în-cameră, pentru care Gilliam are o mare indulgenţă (rămasă de pe vremea cînd făcea parte din trupa Monty Python) şi de care răspund aici Jonathan Pryce (în rolul unui general francez) şi Peter Stormare (în rolul unui torţionar italian). Ceea ce lipseşte de aici este un simţ al potenţei magice a poveştii, adică exact acel simţ pe care orice film bun despre fraţii Grimm e dator să-l celebreze.” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, Nr. 108, 17-23 februarie 2006)

Arthur (1981), cu Dudley Moore, Liza Minnelli, John Gielgud – Sîmbătă, TCM, 22.00
“Arthur e un personaj dulce, ba chiar adesea demn de milă, ale cărui miliarde n-au făcut altceva decât să-l transforme într-un singuratic, beţiv şi fără nici o motivaţie în viaţă. La început, Arthur se află adâncit până în gât în aranjamentele pentru o căsnicie din interes cu Anne Dusenberry, pentru care nu simte absolut nimic. Toată lumea aşteaptă de la Arthur să se comporte frumos, însă nimănui nu-i pasă cu adevărat de felul în care îi merge acestuia.” (www.port.ro)

Pentru cîţiva dolari în plus / For A Few Dollars More (1965), cu Clint Eastwood– Duminică, Cinemax, 18.50
“Portrete captivante, schiţate cu simţul tipologic caracteristic realizatorului: nevroza patologică a indianului Volonté şi agitaţia isterică a cocoşatului Clef, în contrast cu calmul senin şi emfatic al eroului lui Eastwood.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Bodyguard (1992), cu Kevin Costner, Whitney Houston – Duminică, Acasă, 20.30
“Prea calofil pentru genul ‘de acţiune’, filmul merită, totuşi, văzut pentru secvenţa care dezvăluie ceremonia decernării Premiilor Oscar, urmărită din culise.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Casa Rusia / The Russia House (1990), cu Sean Connery, Michelle Pfeiffer – Duminică, TVR 1, 21.10
“După o vizita în Rusia, un editor britanic este contactat de serviciile secrete deoarece o rusoaică pe nume Katya dorea să-i înmîneze un manuscris, care conţinea secrete militare ale Rusiei. Acest manuscris fiind interceptat, editorul va fi folosit pentru a se afla veridicitatea însemnărilor.” (www.port.ro)

Lovitura / Dă lovitura și fugi / Getaway (1972), cu Steve McQueen, Ali McGraw – Duminică, PRO Cinema, 22.15
“Scenariul lui Walter Hill (adaptat după un roman de Jim Thompson), de o precizie matematică, comandat de Peter Bogdanovich, a fost preluat în ultima clipă de Peckinpah, care își dă măsura și în thriller: umor disperat, refuzul elipsei în scene de oroare, dar și lirim.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Un ghem de minciuni / Body of Lies (2008), cu Leonardo DiCaprio, cu Russell Crowe – Duminică, HBO, 23.35
“Filmul e, de fapt, despre conflictul dintre două perspective asupra felului în care trebuie purtat războiul. DiCaprio reprezintă viziunea „umană” sau „sensibilă” a realizatorilor (şi se presupune că şi a noastră), pe cînd Crowe reprezintă presupusa viziune a Washington-ului – computerizată, neinteligentă în faţa elementului uman, incapabilă să perceapă nuanţele unei culturi. Din fericire, nici unul dintre ei nu politizează prea apăsat atunci cînd îşi apără punctul de vedere: disputele lor tind să fie pur tactice.” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, noiembrie 2008)

Războiul lui Charlie Wilson / Charlie Wilson’s War (2007), cu Tom Hanks – Duminică, Cinemax, 22.35
“Nu credeam că Hollywood-ul de azi mai e în stare să producă un divertisment politic de înaltă clasă, cum este Charlie Wilson’s War. […] Presupun că filmului i se poate totuşi reproşa că glamorizează politica internaţională, pentru că, oricît de cinică ar fi, o comedie ca asta (sau ca His Girl Friday, sau ca One, Two, Three al lui Wilder) e totodată un omagiu adus energiei americane (reprezentată, în toate trei cazurile, de figura combinatorului abil care aranjează lucrurile una-două); şi evident că, în lumea reală, lucrurile nu se aranjează una-două. Dar filmul e foarte plăcut. E împotriva iluziei de puritate şi a bigotismelor de orice fel, de partea lucidităţii şi a păcatelor minore. E profund civilizat.” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, februarie 2008)

Curaj în linia întîi / Courage Under Fire (1996), cu Denzel Washington, Meg Ryan – Luni, HBO, 20.00
“Meditaţie asupra naturii curajului militar şi a adevărului istoric. […] Filmul lui Zwick ridică întrebări vitale năclăindu-le, în final, în emfaza unui ceremonial convenţional. În rest, o bătălie de tancuri cum nu s-a mai văzut de la Patton încoace şi filmări cu 10 camere.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Inamicul public / Most Wanted (1997)– Luni, PRO TV, 20.30
“Sergentul James Dunn este acuzat pe nedrept că și-a lichidat superiorul și e condamnat la moarte, dar primește o propunere tentantă din partea unei grupări militare secrete. Aceasta îi oferă șansa de a evada din închisoare dacă este ade acord să fie părtaș la asasinarea unui industriaș corupt. Misiunea se termină însă dezastruos, deoarece Prima Doamnă a Statelor Unite este ucisă, iar James Dunn este țapul ispășitor.” (PRO TV Magazin)

Pat Garrett și Billy the Kid / Pat Garrett & Billy the Kid (1973), cu James Coburn – Luni, TCM, 22.00
“Ultim western al lui Peckinpah, antiteză a genului. Violenţa devine crepuscular-dureroasă, iar Billy pierde capul de afiş încă din generic, schimbare surprinzătoare, dar motivată dramatic, a perspectivei.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Ioana d’Arc (1999), cu Milla Jovovich – Marți, HBO, 23.30
“Filmul lui Besson e compus din trei mişcări simfonice: allegro-ul copilăriei, fuga războaielor şi andantele tragic al deznodămîntului. Milla Jovovich cucereşte prin spiritul ei ludic şi prin vitalitate. Regizorul încearcă mereu s-o sustragă miraculosului. Necesitatea, marea primejdie care pîndea Franţa, e cea care naşte mitul. Dar luciditatea versiunii anulează poezia temei, şi de aici sentimentul de insatisfacţie cu care părăseşti sala. Prea mult vacarm şi prea puţin fior autentic în Ioana d’Arc a lui Besson.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

La ceai cu Mussolini / Tea with Mussolini (1999) – Miercuri, Cinemax, 17.30
“Un grup de expatriate se întîlnesc la mormîntul lui Elizabeth Barrett Browning, pentru o ceremonie comemorativă anuală şi mai degrabă excentrică. Dar una din participante absentează nemotivat. E vorba de Mary Wallace (Joan Plowright) pe care o vedem grăbindu-se pe străzile minunate ale Florenţei în compania unui băieţel. Florenţa anilor ’30 aparţinea încă unei lumi neatinse de fervoarea secolului XX, de stridenţa turiştilor sau a maşinilor. Copilul e Luca Innocenti (Charlie Lucas), bastardul unei croitorese şi al unui negustor de haine (Massimo Ghini) care a refuzat să-l recunoască oficial. În timp, micul Luca va fi adoptat, într-o oarecare măsură, şi crescut de comunitatea englezoaicelor din înalta societate a Italiei. Lui Mary, mama surogat a lui Luca, care-l iniţiază în chinuitoarea artă shakespeariană, îi revine dureroasa misiune de a-i anunţa copilului moartea mamei sale.” (www.port.ro)

Hoffa (1992), cu Jack Nicholson – Miercuri, TV 1000, 21.00
“Cel mai ambiţios titlu din filmografia regizorului-actor. Deşi recitalul oferit de Jack Nicholson în rolul titular rămîne antologic, filmul, minat de lungimi, n-a corespuns aşteptărilor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Comisarul Harry / Inspectorul Harry / Dirty Harry (1971), cu Clint Eastwood – Miercuri, TCM, 22.00
“Conflict puternic nu numai între poliţist şi criminal, dar şi între inspector şi prudenţii săi superiori care se adaptează politicianismului. Harry e un mizantrop, pare a urî oamenii, de fapt pentru ei îşi riscă viaţa. Iar [regizorul] Siegel e admirabil ca jongler al suspansului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Candidatul din Manciuria / Candidatul manciurian / The Manchurian Candidate (1962)m cu Frank Sinatra – Joi, Cinemax, 15.35
“Thriller politic inteligent, extrem de tensionat, ‘Candidatul Manciurian’ a fost un cui în coasta vremurilor sale. Controlul gîndurilor, asasinatul politic, conspiraţia multinaţională nu erau neapărat valută forte în 1962 (cînd paranoia Războiului Rece îmbobocise), dar o monedă de schimb excepţională, cînd filmul a fost relansat în 1987 (spre sfârşit de Război Rece, cînd paranoia mirosea deja a stătut) şi o realitate deja neinteresantă în 2003, în remake-ul cu Denzel Washington.” (www.port.ro)

Întîlnire cu Venus / Meeting Venus (1991), cu Glenn Close – Joi, TV 1000, 19.00
“Reflex al dificultăţilor reconstrucţiei culturale a Europei, surprins chiar la încheierea Războiului Rece. Un dirijor ungur, cvasinecunoscut în ţara lui, e invitat să monteze Tannhäuser pe scena prestigioasei opere ‘Europa’ din Paris. Inadaptat unui mod ‘sindical’ de a aborda arta, cu complexul că le aduce colaboratorilor săi ‘mirosul stătut al Estului’, neplătit conform prevederilor contractului, cu probleme de comunicare într-o Arcă a lui Noe pusă sub patronajul lui Wagner, e nesigur pe rezultatul final. Idila cu vedeta americană a distribuţiei îi dă curaj.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Che (2008), cu Benicio Del Toro– Joi, HBO, 21.15
“Steven Soderbergh a făcut, de fapt, un fel de (fals) documentar à la Michael Moore în care eroul e mort şi canonizat, iar „personajul negativ” (SUA) trăieşte, dar n-are dreptul la apărare. Nu aflăm cine a fost Che, aflăm doar ce făcea Che – şi că tot ce făcea, făcea pentru binele omenirii. Latura lui întunecată nu a încăput în scenariu, iar ceea ce a încăput a căzut la montaj. E o biografie romanţată filmată ca un cine-verite de gherilă prin junglă.” (Alex. Leo Șerban) (Libertatea, august 2009)

Wyatt Earp / Tombstone (1993), cu Val Kilmer, Kurt Russell – Joi, TCM, 22.00
“Western ‘erudit’, care debutează citînd, explicit, filmul-etalon al lui Edwin Porter Marele Jaf al trenului [1903], continuă reconstituind un spectacol Shakespeare de epocă şi conchide cu legendara răfuială de la O.K. Corall. Muzeu al miturilor din Vestul Sălbatic, populat de 85 de personaje legendare, cu dialog îngrijit şi distribuţie inspirată, dar fără strălucirea ‘d’antan’ a westernurilor.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Întreabă praful / Ask the Dust (2006), cu Colin Farrell, Selma Hayek – Joi, TVR 1, 22.10
“Cele mai bune lucruri care se pot spune despre Ask the Dust n-au mare legătură cu transpunerea cinematografică, ci mai curînd cu atmosfera noir oarecum contrapunctică poveştii – care e, în principal, una de dragoste -, imaginea extrem de stilizată a lui Caleb Deschanel (The Passion of the Christ) şi reconstituirea Los Angelesului anilor ’30 – refăcut undeva în Africa de Sud şi CGI-izat suplimentar.” (Carmen Mezincescu) (Re:publik, mai 2006)

Filme românești

Răpirea fecioarelor (1967), cu Emanoil Petruţ, Marga Barbu, Ion Besoiu – Sîmbătă, PRO Cinema, 17.00
“Al doilea episod al Haiducilor (în care Besoiu îi cedează, în mod arbitrar, rolul lui Petruţ) ia forma unei intrigi de curte dominată de patima aurului şi setea de mărire. Cocea şi Barbu ezită în filmele lor haiduceşti între formula de capă şi spad şi cea a comediei populare doldora de snoave şi vorbe de duh. În cazul de faţă se preferă un pitoresc tablou de moravuri, pretext pentru procesiuni religioase şi panorame de păpuşari, străvechi obiceiuri de nuntă şi ritualuri de trecere la mahomedanism, vizite în palatele lui Hangerli şi paşei din Vidin.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Liniștea din adîncuri (1982),George Motoi, Gina Patrichi, Emanoil Petruţ – Sîmbătă, B1, 20.00
“Condiţia vieţii şi a morţii într-un anume climat social şi într-un moment anume al istoriei, într-o situaţie limită a ei” (momentul de răscruce fiind anul 1944) (Malvina Urşianu) (Istoria filmului românesc 18972000)

Între oglinzi paralele (1978), cu Ion Caramitru, Ovidiu Iuliu Moldovan – Sîmbătă, B1, 22.00
“Film inspirat de prima parte a romanului ‘Ultima noapte…’ căruia i se adaugă elemente din ‘Patul lui Procust’ şi ‘Jocul ielelor’. Veroiu tinde spre o expresie mai fidelă decît Nicolaescu a operei lui Camil, încercînd să surprindă pînă şi conjugala lecţie de filosofie. Intriga are un fundal mai amplu, cu frămîntările din preajma războiului, dar predilecţia eseului plastic impusă imaginii lui Călin Chibu (Premiu ACIN) ‘ralantizează’ fluxul epic.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Tache (2007), cu Mircea Diaconu – Sîmbătă, PRO Cinema, 22.00
“Tache este povestea inedită a unui gropar de 61 de ani care află că mai are numai două luni de trăit. Aflînd cumplita veste, Tache nu se pierde cu firea şi îşi dă seama, în sfîrşit, că pînă şi el doreşte ceva măreţ de la viaţă: o înmormîntare care să rupă gura tîrgului şi un loc de veci exclusivist, situat într-un loc aparte. Cei 6000 de dolari pe care groparul i-a agonisit de-a lungul vieţii îl îndreptăţesc să viseze la funeralii cum alte n-au mai fost. Tocmai de aceea, Tache apelează la specialişti în domeniu şi angajează o firmă de servicii funerare de lux, al cărei patron a reuşit performanţa de a achiziţiona nici mai mult nici mai puţin decît dricul lui Lady Di. Totul decurge conform planurilor sale pînă în clipa în care groparul află că locul de veci mult visat a fost dat altcuiva. Bătrînul gropar află astfel pe pielea lui veridicitatea devizei pe care este construit întregul film: ‘Nu-ti săpa groapa singur, că vine altul şi ţi-o ia.’” (www.port.ro)

Divorțdin dragoste (1991), cu Horațiu Mălăele, Emilia Popescu – Duminică, PRO Cinema, 20.00; Luni, 16.45
“Regia promovează caricatura groasă, convențională, în stilul scheciurilor TV. Remarcabilă doar Bloos în rolul judecătoarei.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: